Travel diary,  Vietnam

Traveldiary: Vietnam week 11

Weekblog 11: Vietnam

Zondag 28 Januari, dag 71

Goedemorgen! Rond 09:00 uur stapten we uit de nachtbus en gingen direct op zoek naar een ontbijt. Vrijwel direct kwamen we erachter dat de overnachtingen zo goedkoop waren, het is zo ongeloofwaardig. We betaalden omgerekend voor een privékamer met eigen douche, groot tweepersoonsbed en ontbijt twee euro per persoon! Na het inchecken bij onze kamers hebben we de stad een beetje verkend, maar dit kon niet echt onze aandacht trekken. In de avond hebben we onszelf vermaakt met een filmpje, ook omdat Jesse maar klachten bleef houden van zijn verstandskies. Wordt vervolgd..

Overnachting SH Homestay 115.000 dong
Eten/Drinken 430.000 dong
Totaal: 545.000 dong = €21,60

Maandag 29 Januari, dag 72

Eén uitstapje trok wel direct onze aandacht en dat was de keizerlijke stad. Vroeger kwam de regering hier bijeen, veel van dit complex is nog bewaard gebleven ondanks de oorlogen. Mocht je meer willen weten over dit ‘vierkant’ middenin de stad, lees dan hier uitgebreid meer over dit imperial. Na dit schitterende bezoek hebben we een plek in de bus gereserveerd voor de volgende morgen naar Da Nang. We hoorden van veel mensen dat het niets bijzonders was, maar wel bekend staat om de goede ziekenhuizen. Het wordt tijd dat Jesse daar maar is een bezoekje aan gaat brengen na de aanhoudende pijn. De avond hebben we afgesloten bij een heerlijk sushirestaurant, wat missen we dit in Nederland zeg!

Overnachting SH Homestay 110.000 dong
Eten/Drinken 565.000 dong
Imperial 300.000 dong
Totaal: 975.000 dong = €38,65

Dinsdag 30 Januari, dag 73

Het werd al snel duidelijk dat we in deze stad niets te zoeken hadden qua dingen doen. Het is een hele merkwaardige stad, de ene kant staat vol met schitterende wolkenkrabbers en de andere kant lijkt het wel een sloppenwijk. Alleen het strand is echt meer dan mooi, maar we begaven ons niet echt in het juiste seizoen hiervoor. Na een mooi hotel te hebben gevonden, hebben we via het hotel een afspraak gemaakt in het ziekenhuis voor de volgende dag. Deze dagen was de pijn echt niet meer te houden en moest het er wel van komen..

Overnachting Hoang Quan Hotel 235.000 dong
Eten/Drinken 499.000 dong
Vervoer 65.000 dong
Totaal: 799.000 dong = €31,66

Woensdag 31 Januari, dag 74

Na het ontbijt bleek het toch allemaal niet goed gelukt te zijn met de afspraak en moesten we maar gewoon langs gaan en kijken of het ziekenhuis tijd en ruimte had. Jesse was al meerdere dagen bezig met recensies lezen dus wist gelijk waar hij heen wilde. We hadden een scooter gehuurd om naar Da Nang International Hospital te reizen. Met geknepen billen en veel gepiep reden we erheen, eenmaal aangekomen werden we gelijk op ons gemak gesteld. Het ziekenhuis was zo mooi, we hebben het nog nooit zo gezien in Nederland. Een minpuntje was alleen dat we niet terecht konden, omdat de tandarts een paar dagen vrij had genomen. De assistente verwees ons door naar het Family Hospital, dit is de plek waar uiteindelijk alles gebeurd is. We werden goed ontvangen en ze spraken erg goed Engels. Na een poosje gewacht te hebben, kwam de tandarts eraan om een kijkje te nemen en foto’s te maken. Echter sprak de tandarts geen woord Engels, we kregen hiervoor een tolk mee. Na het bekijken van het gebit en de foto’s kwam hij tot de volgende conclusie: oeeeei veel bloed, een erge ontsteking in de mond en mocht echt niet zo verder. Beide verstandskiezen moesten eruit, maar de prioriteit lag bij de bovenste. Melissa mocht gewoon meekijken met alles, ook iets ondenkbaars in Nederland. Jesse kreeg gelijk een antibioticakuur mee en moest iets gaan eten in de stad, daarna zou hij hem er gelijk uithalen. Na een paar koekjes en wat kilo’s stront in de broek keerden we terug. Vanaf toen ging het allemaal zo snel, de tandarts stelde Jesse op zijn gemak, de verdoving erin en vrijwel daarna begon hij gelijk aan de klus. Binnen vijf minuten was de kies eruit en geheel pijnvrij. Rond drie uur waren we weer terug in het hotel en was Jesse zo blij als een kind. We zaten 19:00 uur aan de burgers, ook iets wat we van tevoren nooit hadden gedacht.

Overnachting Hoang Quan Hotel 235.000 dong
Eten/Drinken 393.000 dong
Vervoer Scooter+benzine 105.000 dong
Totaal: 733.000 dong = €29,05

Het ziekenhuis kostte ons inclusief foto’s, medicijnen en trekken van de tand zo’n €100,-. We hebben dit niet bij het budget gezet, omdat we dit naar de reisverzekering hebben opgestuurd.

Donderdag 1 Februari, dag 75

Het ging al redelijk goed met Jesse dus we konden onze reis vervolgen naar Hoi An. Bij veel mensen de leukste plek van Vietnam. Na een busreisje van ongeveer een uur kwamen we in deze stad aan. We hadden niet gelijk het gevoel dat dit één van de leukste stad was, maar dit veranderde snel toen het donker werd. De vele lampionnen maken het heel sfeervol en je kijkt je ogen uit naar de mensen die iets willen verkopen. Je hebt tal van activiteiten die je kan doen of met alleen het rondlopen in de stad kan je je al vermaken. Verder hebben we entree betaald om tot de ‘old city’ toegelaten te worden, iets wat later een oplichtingspraktijk bleek te zijn. Helaas hoort dit er ook bij en kun je hier niks aan veranderen. ’s Avonds hebben we wat gedronken met mensen die we hier hebben ontmoet.

Eten/Drinken 336.000 dong
Vervoer 74.000 dong
Entree 240.000 dong
Totaal: 900.000 dong = €35,67

Vrijdag 2 Februari, dag 76

Na een goed ontbijt bij een leuk gastgezin hadden we afgesproken met een Australische jongen om naar de Marble Mountain te scooteren. In de weg ernaar toe begeef je je in prachtige groene rijstvelden en boeren die op buffels voorbij komen. Hoe spectaculair de heenreis was, zo teleurstellend was de berg. Het was leuk om te zien, maar ook niet meer dan dat. We hebben de middag en avond doorgebracht met diezelfde jongen en zijn niet al te laat gaan slapen.

Eten/Drinken 536.000 dong
Vervoer Scooter + benzine 180.000 dong
Marble Mountain 80.000 dong
Totaal: 1.046.000 dong = €41,45

Zaterdag 3 Februari, dag 77

Vandaag hebben we heerlijk zonder zorgen rondgedarteld in de schitterende stad. Ook bij ons is het de leukste stad die we tot nu toe hebben bezocht. We wilden allebei veel op maat gemaakte kleding kopen, maar het meenemen in de backpack is niet heel erg handig. Ook hadden we wat lichte twijfels over de vervolgplannen. Gaan we hier nu nog een paar dagen langer blijven of trekken we richting het zuiden? Onze gevoelens voor het strand worden steeds groter en groter, dus hebben we besloten om morgen verder te reizen naar Nha Trang. Met pijn in ons buik verlaten we Hoi An, maar wat hebben we van jou genoten!

Eten/Drinken 470.000 dong
Totaal: 720.000 dong = €28,50

Je zou denken Zuidoost Azië, de andere kant van de wereld, lekker in de zon. Helaas, dit dachten wij ook maar we zitten al 4/5 weken in de kou… Dus, LET’S GO! Op naar het Zuiden van Vietnam, op naar de zon. (Althans, dat hopen we)

Iets gemist? Hier vind je al onze weekblogs!