Travel diary,  Vietnam

Traveldiary: Vietnam week 10

Weekblog 10: Vietnam

Zondag 21 Januari, dag 64

Week tien is alweer aangebroken, wat gaat de tijd snel! Momenteel verblijven we nog steeds op het leuke Cat Ba, een klein eilandje met toch wel veel activiteiten in de buurt. Vandaag hebben we het Kanon Fort op het programma staan, deze hebben we in de namiddag bezocht voor een mooie zonsondergang. Eenmaal aangekomen na een stevige wandeling zie je veel terug uit de Vietnamoorlog die in 1975 ten einde kwam. Vooral de loopgraven en de bunkers zijn erg mooi om te zien. Na dit interessante bezoekje zijn we rustig afgedaald en wat gegeten in de stad.

Eten/Drinken 380.000 dong
Kanon Fort 80.000 dong
Totaal: 610.000 dong = €24,20

Maandag 22 Januari, dag 65

De ene dag heb je wat meer te vertellen dan de andere. Vandaag gaan we jullie meenemen naar een geweldige dag! We hadden een tour geboekt bij ons hotel voor het welbekende Ha Long Bay. Deze karstgebergten staan middenin het heldere water en is opgenomen in de UNESCO Werelderfgoedlijst. Overigens is het één van de zeven natuurwereldwonderen, je kan wel zeggen dat je het gewoon gezien moet hebben. Rond 08:00 uur was de pick-up bij ons hotel richting de haven, daarna stapten we vanaf hier op een boot die ons alle hoogtepunten zal laten zien. Allereerst voeren we naar een paar grotten (alleen het varen is al adembenemend) die je zelf met een kajak moest ondernemen. Het water is zo sprankelend blauw en de bergen op de achtergrond zijn onvoorstelbaar mooi.

We hadden hier ongeveer 1,5 uur de tijd voor, kort daarna werd de lunch op de boot geserveerd. Na het eten gingen de ankers weer omhoog en voeren we door naar het hoogtepunt waar iedereen het over heeft: Ha Long Bay. De verwachtingen waren hoog gespannen, maar deze hebben ze meer dan waargemaakt! Wat een schitterend uitzicht, de omgeving was zo puur en zelfs de plaatjes op internet konden er niet aan tippen. We hadden erg geluk dat we een zonnige dag hadden, omdat de maand Januari niet de mooiste maand is om dit te bezoeken. De kapitein legde de boot vast en we mochten hier een uurtje zwemmen, super leuk! Met natte haren gingen we verder naar Monkey Island. De meningen op internet zijn hier nogal verschillend over, omdat de apen juist op toeristen afstappen voor eten en helemaal niet terugdeinzen. Sommige tours schrappen dit eiland zelfs, omdat de apen bijten en sommige rabiës bij hen hebben. Na veel verschillende reacties hebben we toch besloten om ernaartoe te gaan. Jesse heeft er zo’n enorme spijt van gehad, maar Melissa deed net of ze er al jaren kwam. Ze pakten zelfs met een local een aapje op de schouders en voerde hem. In tegenstelling tot Jesse die achterna werd gezeten door een aap en ternauwernood kon ontsnappen aan dit mormel. Overigens verbleven we hier ruim twee uur op het eiland, de langste twee uur uit Jesse zijn leven. Eindelijk mochten we weg en koersten we terug naar de haven, ons beginpunt en eindpunt. Onderweg stopten we nog bij een floating village, dit zijn dorpjes midden op het water. Het was erg apart om te zien hoe mensen hier toch hun draai konden vinden. Rond 17:00 uur werden we weer afgezet bij ons hotel en eindigden hier een geweldige dag! We waren het er snel over eens dat dit het meest bijzondere was dat we ooit hadden gezien.

Eten/Drinken 180.000 dong
Toer 560.000 dong
Totaal: 890.000 dong = €35,30

Dinsdag 23 Januari, dag 66

Vandaag hebben we een scooter gehuurd tegenover ons hotel. Zonder paspoort of rijbewijs te laten zien, konden we de scooter voor een prikkie huren. We hebben een grote ronde gemaakt om het eiland en drie stranden bezocht die dit eiland te bieden heeft. Bovendien hebben ze wel heel originele namen -not- namelijk Cat Co I, II en III. Na een dagje verkennen en ontdekken, hebben we de dag afgesloten aan het water.

Eten/Drinken 415.000 dong
Vervoer Scooter 80.000 dong
Totaal: 645.000 dong = €25,55

Woensdag 24 Januari, dag 67

Deze dag moesten we allemaal een beetje opschieten, omdat we om 16:00 uur werden opgepikt om terug te gaan naar Hanoi. We zijn snel naar het National Park gereden waar we een berg wilden beklimmen. Het was een uurtje omhoog en uurtje naar beneden. Eenmaal bovenaan gekomen was het uitzicht niet zoals altijd, de dichte mist gooide wat roet in het eten. Op de terugweg gingen we langs de Hospital Cave, deze grot werd gebouwd in de oorlog voor de vele bombardementen. We hadden er een hele andere voorstelling van en meer dan een paar lege hokken was het dan ook niet. Het viel vandaag helaas een beetje tegen, maar zijn toch blij dat we het hebben gedaan. Klokslag vier uur vertrok de bus richting Hanoi, waar we om half acht aankwamen.

Overnachting Caballos Hotel 220.000 dong
Eten/Drinken 372.000 dong
Vervoer Scooter 80.000 dong
National Park 80.000 dong
Hospital Cave 80.000 dong
Totaal: 832.000 dong = €33,-

Donderdag 25 Januari, dag 68

In de ochtend hebben we onze morning work-out weer gehad in het park, alleen al hierom vinden we het jammer om Hanoi te verlaten. Verder hebben we een open bus ticket gekocht. Dit houdt in dat je een ticket koopt van Noord naar Zuid of andersom. Hierin kan je zelf het aantal stops bepalen die je binnen een maand moet afleggen. Het aantal stops bepalen de hoogte van de prijs. Je mag ook zelf bepalen wanneer je doorreist, zo ben je van niets of niemand afhankelijk. Het is in één keer even veel geld, maar we hebben voor de rest dus geen kosten meer aan vervoer in Vietnam. Om 17:00 uur pakten we de bus naar onze eerste stop: Tam Coc.

Overnachting Thien Truong An Hotel 270.000 dong
Eten/Drinken 579.000 dong
Vervoer Open Bus Ticket 1.870.000 dong
Totaal: 2.719.000 dong = €107,75

Vrijdag 26 Januari, dag 69

Wat heel erg fijn is, dat bij veel overnachtingen in Vietnam het ontbijt is inbegrepen. Het is meestal erg basic, maar beter dan ’s ochtends hele zoektochten moeten maken. Vandaag gingen we in het miezerige weer, weer een berg beklimmen. Dit viel onder de Mua Cave, de grot zelf stelde niet al te veel voor. Alles draaide om het uitzicht bovenaan de top en dit heeft ons zeker niet teleurgesteld. Na veel ongelijke en brokkelige stenen, arriveerden we na ongeveer 25 minuutjes aan de top. Dit leverden schitterende beelden op! In de avond maakten we plannen voor de volgende dag en de aankomende dagen.

Overnachting Thien Truong An Hotel 270.000 dong
Eten/Drinken 285.000 dong
Mua Cave 200.000 dong
Totaal: 755.000 dong = €29,90

Zaterdag 27 Januari, dag 70

Bad morning! De regen komt met bakken uit de hemel en zo viel ons plan om een fiets te huren in duigen. Het was een hele grauwe dag en zijn er daarom alleen maar uitgegaan om te eten. We mochten later uitchecken en hebben de laatste dingetjes in de blog gezet. Verder stond onze nachtbus gepland op 20:30 uur die ons de volgende dag 08:30 uur zou droppen in Hué. Onze voorkeur gaat veelal uit naar de nachtbussen, omdat je dan geld bespaart op de overnachting en de bedden in de bussen liggen ook nog eens erg comfortabel.

Overnachting Bus
Eten/Drinken 420.000 dong
Totaal: 420.000 dong = €16,60

Week tien zit er alweer op. Binnenkort gaan we onze handen weer uit de mouwen steken voor een nieuw vrijwilligersproject. Dit zal pas plaatsvinden in Ho Chi Minh (Zuiden van Vietnam), we houden jullie hier zeker van op de hoogte!

Iets gemist? Hier vind je al onze weekblogs!