Maleisië,  Travel diary,  Vietnam

Traveldiary: Vietnam+Maleisië+Singapore week 15

Weekblog 15: Vietnam+Maleisië+Singapore

Zondag 25 februari, dag 99

Zoals we jullie vorige week medegedeeld hadden, staat er vandaag de Mekong Delta tour op het programma. In de vroege ochtend werden we door een busje opgehaald. We hadden al snel door dat we de gemiddelde leeftijd snel onderuit haalden, maar dit heeft ook wel een keer iets leuks. Allereerst bezochten we een tempel die wel iets verfrissends had, maar wederom weer op hetzelfde neerkomt. Hierna reden we door naar een soort fabriekje die werkelijk waar alles konden maken met bamboo en kokos. Hier kregen we een workshop over en hadden hierna de gelegenheid om wat leuks hiervan te kopen. Nu eindelijk door waar we echt voor kwamen, met een rieten hoedje de Mekong Rivier op! Het was echt super leuk om te doen, we werden rondgeleid door twee oude mannetjes en genoten er volop van. Overigens waren we niet de enige die dit idee hadden. Na dit boottochtje werden we met een andere boot gebracht naar een restaurant aan het water waar we met iedereen van de lunch genoten. Ook had je hier een kleine dierentuin waar we ons een uurtje mochten vermaken. Rond 15:00 uur hielden we het voor gezien en keerden we terug naar ons hotel.

Overnachting Kim Hotel 250.000 dong
Eten/Drinken 494.000 dong
Mekong 400.000 dong
Totaal: 1.144.000 dong = €45,33

Maandag 26 februari, dag 100

Dag 100 mensen, echt waar we kunnen het af en toe niet geloven. Op deze bijzondere dag bezochten we het War Museum. We hadden er veel van verwacht, maar dat het ons zo zal aangrijpen, hadden we nooit verwacht. Beetje bij beetje krijg je meer een brok in je keel, omdat je er echt een beeld bij krijgt (wat heftige foto’s hieronder). Ook snappen we dat de mensen niet altijd even aardig zijn, vooral de oudere generatie zijn het vertrouwen in de mens volledig kwijt. Verder is het knap hoe snel ze het land weer hebben opgebouwd, aangezien de oorlog nog best recent is. Met vooral schrik verlieten we het museum om nog een beetje door de stad te dwalen. We kochten de laatste dingetjes en aten nog wat in de gezellige straten. Rond 22:00 uur werden we weggebracht naar het vliegveld om naar ons volgende hoofdstuk te vliegen. 01:10 uur vlogen we in een kleine twee uur naar KUALA LUMPUR, een wereldstad uit het land Maleisië.

Overnachting
Eten/Drinken 668.000 dong
Vervoer Taxi 200.000 dong
War Museum 80.000 dong
Souvenirs 345.000 dong
Totaal: 1.293.000 dong = €51,24

Dinsdag 27 februari, dag 101

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hallo Maleisië! We landden rond 04:00 uur (één uur tijdsverschil ten opzichte van Vietnam) en de bagage kwam in een rap tempo onze kant op. We dachten lekker op ons gemak naar het centrum te lopen, maar tot onze verbazing was het centrum 70 kilometer van het vliegveld vandaan. Met twee slaperige koppies hebben we de bus genomen naar het centrum waar we 1,5 uur laten arriveerden. Je merkt gelijk dat je in een hele andere wereld terecht komt. Alles is zo ontwikkeld, mensen zijn behulpzaam en kunnen allemaal goed Engels. Na wat bijgeslapen te hebben, maken we plannen voor de volgende dag en dit is niets minder dan: SINGAPORE! We waren nog maar heel even in Maleisië en wilden voor een logische route gaan. Hierin stond het buurland Singapore als eerst op de planning, niet vervelend al zeggen we het zelf.

Overnachting Hotel Lido 70 myr
Eten/Drinken 62,35 myr
Vervoer Bus 24 myr
Totaal: 156,35= €35,26

Een nieuw land betekent een nieuwe munteenheid. We gaan over naar De Maleisische Ringit (MYR). Ongeveer 4,5 MYR staat gelijk aan één euro.

Woensdag 28 februari, dag 102

Deze ochtend namen we een bus richting Singapore die ongeveer zo’n zes uur duurt. Gisteren vertelden we al dat we ons in een compleet andere wereld waanden, maar toen hadden we Singapore nog niet gezien. Wat een wolkenkrabbers, wat een verschrikkelijk chique stad. Je ziet vooral zakenmensen lopen in een te warm aangetrokken pak. We hadden voor het eerst echt last van het weer, het is erg benauwd en er is nauwelijks afkoeling te vinden. Jesse had contact gekregen met een man uit Singapore waar hij een avondje mee mocht voetvolleyen, super leuk! Deze man liet ons vluchtig alle hoogtepunten van de stad zien en gaf ons tips wat we de volgende dag moesten bezoeken. Verder is het hier erg duur, daarom zijn we van plan om maar twee nachtjes te blijven.

Overnachting Geyland Road 38 sgd
Eten/Drinken 33,35 sgd
Vervoer Bus 37,90 sgd
Totaal: 109,25 sgd = €71,51

Hier betalen ze in de Singapore Dollar (SGD). Ongeveer 1,5 SGD is gelijk aan één euro.

Donderdag 1 Maart, dag 103

Na lekker uitgeslapen te hebben, hebben we de tips aangenomen van Adam (de man die we hier hebben ontmoet). Singapore heeft een goedlopende metroverbinding en zo hebben we veel hoogtepunten van dit land in één dag bezocht. We begonnen in Little India, hier komen vooral de backpackers op af. Het is in verhouding met andere delen iets minder duur, maar zeker niet goedkoop te noemen. Hierna bekeken we wat winkels en pakten de metro richting China Town, dit was heel erg leuk opgemaakt door verschillende versieringen en hier hebben we heerlijk gegeten. Met zonsondergang waren we bij Gardens by the Bay, dit is een schitterend park die vooral in de avond zeker de moeite waard is. Na een hele lange dag met de nodige kilometers in de benen, vallen we in het appartement direct in slaap.

Overnachting Geylan Road 38 sgd
Eten/Drinken 46,80 sgd
Vervoer Metro 12,2 sgd
Totaal: 97 sgd = €63,50

Vrijdag 2 en zaterdag 3 maart, dag 104+105

Deze vrijdag zijn we pas heel laat uitgecheckt uit ons onderkomen, omdat we pas 22:00 uur de nachtbus hadden richting Penang (Maleisië). We kozen ervoor om geen tussenstop te maken in Kuala Lumpur en iets langer te reizen. We hebben de goedkope optie genomen, dus moesten zelfstandig de grens weer over. Dit duurt allemaal wat langer en zo stond deze dag vrijwel alleen in het teken van reizen. Tien uurtjes later kwamen we aan in Penang, de stad die bij veel mensen behoort tot de leukste bestemming van Maleisië. Na wat geslenter vinden we een soort hotel wat prima is voor één nacht, maar de volgende dag gelijk weer willen verlaten. Het verdere verloop van de dag is het rondlopen door de stad en wat leuke winkeltjes bekijken. Verder hebben ze hier eindelijk weer streetfood, jummmm.

Vrijdag:

Vervoer Bus 4 myr
Zonnebrand 27,80
Totaal: 144,65 = €32,62

Zoals je kunt zien zijn we weer in Maleisië en gaan we weer over op MYR. (4,5 MYR = €1)

Iets gemist? Hier vind je al onze weekblogs!