Thailand,  Travel diary

Traveldiary: Thailand week 3

Weekblog 3: Thailand

Zondag 3 December, dag 15

Wat een gekke ervaring, de nachtbus naar Chiang Mai. We vetrokken uiteindelijk pas rond 23:00 uur, de lichten gingen al snel uit en de stoelen achterover. We dachten nog, was elke vlucht maar zo. Half weg duttend, stopt de bus ineens bij een tankstation. We moesten snel de bus uit voor een gratis maaltijd en weer binnen twintig minuten op onze plek terug zijn. De volgende morgen rond 09:00 uur komen we wat slaperig net buiten de stad Chiang Mai aan. In de brandende zon moesten we nog naar een overnachting zoeken. De eigenaren van verschillende hostels en guesthouses zeiden dat dit nog niet zo eenvoudig zal zijn. We zitten middenin het hoogseizoen en bovendien worden de prijzen fors verhoogd. Uiteindelijk na lang zoeken vonden we ons onderkomen. We gingen op ons gemak wat eten en fristen ons wat op. Per toeval kwamen we ’s avonds terecht bij de bekende Sunday Street Market. We zagen hele gezinnen en families zich door de mensen heen wurmen. Na een grote ronde over de markt, hebben we de lakens opgezocht.

Overnachting Somphet Guesthouse 350 baht
Eten/Drinken 795 baht
Vervoer
Sunday Street Market 235 baht
Totaal: 1.380 baht = €37,30

Maandag 4 December, dag 16

Na een vorige wat rumoerige nacht, hebben we lekker uitgeslapen. Ons onderkomen was niet zo heel gezellig, dus wilde de volgende nacht ergens anders doorbrengen. Na de verhuizing van onze spullen gingen we op pad naar het zoeken van een scooter. Deze vonden we al vrij snel en huurden deze voor twee dagen. We hadden al snel door dat scooter rijden hier wel eventjes iets anders werkt dan in Kanchanaburi. Allereerst bezochten we een tempel genaamd: Wat Chedi Luang. We merkten dat we de laatste tijd wat veel tempels hebben bezocht en ons plezier hierin afneemt. Hierdoor was het maar een kort bezoek, desondanks was de tempel wel een bezoekje waard. We hebben de avond doorgebracht bij Jaidee Bamboo huts.

Overnachting Jaidee Bamboo Huts 300 baht
Eten/Drinken 640 baht
Vervoer Scooter 300 baht
Tempel 80 baht
Totaal: 1.320 baht = €35,60

Dinsdag 5 December, dag 17

Voor velen de dag van de spannende pakjesavond, maar voor ons het 1-jarig jubileum. We wilden deze reis behoorlijk low-budget backpacken, maar deze dag wilden we dit allemaal even vergeten. Op de scooter zijn we naar een groot aquapark geweest, zo’n twintig kilometer buiten de stad. Wat was het heerlijk om weer even een klein jong te zijn. De avond hebben we romantisch doorgebracht met eten en wat kleine drankjes. Wat een top dag!

Overnachting Jaidee Bamboo Huts 300 baht
Eten/Drinken 1.370 baht
Vervoer Benzine 60 baht
Aquapark 950 baht
Totaal: 2.680 baht = €72,40

Woensdag 6 December, dag 18

We gaven al aan dat de tempels een beetje onze neus uitkwamen. Echter hadden we de scooter tot 13:00 uur tot onze beschikking en gingen we toch naar de bekende tempel van Chiang Mai: Doi Suthep. De tempel zelf was niet heel bijzonder, maar de weg ernaar toe zeker wel. De tempel bevindt zich bovenin de bergen. Op de terugweg hebben we scooter nog geen eens gestart en lieten we ons lekker naar beneden uitrollen. Rond een uurtje of vier werden we opgepikt voor onze kookcursus. We mochten kiezen uit een voor-hoofd-nagerecht en twee bekende Thaise specialiteiten. We kregen een schort om, kregen het één keer te zien en moesten het zonder het kookboekje zelf maken. We hebben ons erg vermaakt met een Amerikaans stel en een Schotse man. De taalbarrière voor Jesse was wel een klein dingetje, maar dat mocht de pret niet drukken.

Overnachting Jaidee Bamboo Huts 350 baht
Eten/Drinken 370 baht
Vervoer
Tempel Doi Suthep 60 baht
Kookcursus 1.700 baht
Totaal: 2.480 baht = €67,00

Donderdag 7 December, dag 19

De dag van de planning laten we maar zeggen. We wilden de volgende dag naar het bergdorpje Pai, zo´n 125 kilometer vanaf Chiang Mai. Hiervoor liepen we naar het nabijgelegen parkje, waar de lokale mensen komen om te sporten of te relaxen. Na alles door te hebben genomen, hebben we een scooter gehuurd voor 3 dagen. In de avond liepen we wat rond over de Night Bazaar. We zijn lekker vroeg gaan slapen, omdat er morgen een lange dag op de boeg stond.

Overnachting Jaidee Bamboo Huts 350 baht
Eten/Drinken 550 baht
Vervoer Scooter 500 baht
Statief 150 baht
Totaal: 1.550 baht = 41,90

Vrijdag 8 December, dag 20

We hebben altijd een hele mooie tijd in gedachte om op te staan, maar zelden halen we dit. Rond een uur of 10 hadden we alles ingepakt en ontbeten. Hierna snel onze koers gegaan richting het bergdorpje Pai (lees: 4 uur op de scooter in de bergen). Een dag vol misselijkmakende bochten en rappe afdalingen. Met veel frisse moed vertrekken we, we worden al snel van de weg geplukt door politieagenten. Jesse reed en volgens de Thaise politie was het niet in orde. Hij had het volgende voorstel: of je betaalt mij 200 baht of bij het politiebureau 500 baht. Na stug volhouden en dwars doen, liet die ons gaan en mochten we alsnog verder. Waarschijnlijk hadden we te maken met een nepagent. Ongeveer zo’n 15 kilometer verder ging onze scooter heel erg rammelen en we hadden het er niet echt op. Bij de dichtstbijzijnde garage zijn we gestopt en die kwam tot de conclusie dat er iets mis was met de motor. We hebben geen risico genomen en zijn terug gereden naar het verhuurbedrijf. Die had gelukkig alle begrip voor de situatie en gaf ons zelfs een betere scooter ervoor terug. Een uurtje of 12 konden we eindelijk van start! We rijden rustig weg, de hoek om en komen terecht in een fuik van de politie. Laten ons internationale rijbewijs zien en denken weer verder te mogen. Blijkt dat de ANWB niet goed heeft gestempeld en alsnog een boete van 500 baht moeten aftikken. We betalen na lang discussiëren en proberen van de reis te genieten. Gelukkig maakt de weg alles goed en checken we ’s avonds in bij een gezellig hostel.

Overnachting Backpackers Paradise Hostel 280 baht
Eten/Drinken 423 baht
Vervoer Benzine 110 baht
Boete 500 baht
Totaal: 1.313 baht = €35,50

Zaterdag 9 December, dag 21

Zijn we een keer vroeg ons bed uit, wil het uitkiezen van het ontbijt alleen niet echt lukken. De ei met bacon en de waterige koffie komt een beetje ons neus uit. Na een half uurtje lopen is het uiteindelijk wat toast met eindelijk een goede bak koffie geworden. We toeren richting de Lod Cave, 45 kilometer ten noorden van Pai. We zijn zo gek op de wegen, we rijden lekker op ons gemak en genieten van al het moois om ons heen. De grot had drie afdelingen, twee werden er te voet afgewerkt en de laatste door middel van bamboe rafting. Dit allen met een gids, anders kom je er nooit meer uit. Hierna aten we wat streetfood en gingen we naar de waterval Mo Paeng. Misschien zijn we te veel verwend met de vorige watervallen, maar deze trok onze aandacht wat minder dan de andere. We wilden nog zonsondergang gaan kijken. Scheurend naar de Pai Canyon voordat de zon onderging. Hier hebben we werkelijk genoten van een prachtig plaatje. ’s Avonds hebben we rondje gelopen over de dagelijkse markt en lekker van alles wat gegeten. Echt een aanrader!

Overnachting Backpackers Paradise Hostel 280 baht
Eten/Drinken 420 baht
Vervoer Benzine 220 baht
Lod Cave 450 baht
Totaal: 1.370 baht = €37,00

Iets gemist? Hier vind je al onze weekblogs!