Sri Lanka

Route Sri Lanka – 2 weken

Het geliefde Azië staat bekend als the place to be voor backpackers. Thailand, Indonesië, Vietnam en ga zo maar door. Waar veel mensen niet aan denken bij Azië is aan het mooie Sri Lanka. Dit land heeft alles wat jij als backpacker zoekt. Een prachtige omgeving, mooie natuur, bijzondere tempels, talloze theeplantages, één van de mooiste treinrit van de wereld en niet te vergeten de bounty witte stranden.

Wij zijn er dit jaar geweest en wisten niet dat dit land zoveel moois te bieden had. Onder de backpackers is het land nog niet heel bekend en misschien is dat wel wat het land zo bijzonder maakt. Buitenlanders zie je zelden en dus zeker de backpackers zijn ver te zoeken. Lokale mensen zijn allemaal super vriendelijk en toeristische plekjes? Die zul je niet snel vinden. Helaas zijn wij maar 2 kleine weken in dit prachtige land geweest en hebben daarom niet alles kunnen bezoeken en alles kunnen doen wat we hadden willen doen. Dus mocht je naar Sri Lanka gaan dan raden wij je aan om minimaal 3-4 weken te gaan. Zo kun je ook alle mooie strandjes langs de kust meepakken en eventueel er voor kiezen om naar het noorden gaan.

Dag 1+2: Colombo – Waskaduwa

Na wat uurtjes vertraging eindelijk aangekomen in Colombo, de commerciële hoofdstad van Sri Lanka. Deze stad is niet heel bijzonder en heeft naast veel drukke straatjes met winkels niet veel te bieden. Wij zijn hier daarom ook niet lang gebleven. Wij hadden de eerste nacht een hotel geboekt, hier zat de transfer bij in. Na een uurtje rijden kwamen we aan in Waskaduwa, de plek van ons hotel. Het was begin van de avond dus veel tijd voor dingen te doen was er niet. We hebben wat gedronken aan de bar en zijn uitgeput op bed neergeploft. Met een mega jetlag hebben we de tweede dag aan het zwembad gerelaxt, op tijd naar bed om de volgende de dag goed te beginnen.

Dag 3: Sigiriya

Vroeg opgestaan na een heerlijke nacht te hebben geslapen. Met een lekker Europees ontbijtje in ons buik zijn wij vertrokken met de trein richting Sigiriya. Dit duurde iets langer dan gehoopt, we hebben zo’n 6 uur in de trein gezeten. Eindelijk aangekomen in Sigiriya zijn we met de tuktuk naar Dambulla gereden. Daar hebben we de Gouden Tempel van Dambulla bezocht. De tempel zelf was mooi maar niet heel bijzonder, daarentegen was de natuur eromheen prachtig. Honderden apen begroette ons van alle kanten. We zijn er in totaal maar een uurtje geweest en daarna zijn we terug gegaan naar Sigiriya. Tijdens de route naar de lokale supermarkt hebben we nog vele andere apen gezien en heel bijzonder midden op de weg, een wilde olifant.

Wij sliepen die nacht in ‘’Heaven Homestay” een liefdevolle familie met heerlijk eten. Deze avond zijn we wederom vroeg gaan slapen. Dit omdat we die nacht onze wekker om 4.30 hadden staan om de “Leeuwenrots” te beklimmen en daar bovenop zonsopgang te bekijken. Deze klim en het uitzicht was volgens ons hét hoogtepunt van onze reis in Sri Lanka.

Dag 4+5: Kandy

Door onze bergklim waren we deze dag al vroeg uit de veren. 8 uur ’s ochtends en al een hele workout verder. Onderweg naar Kandy, 4 uur met de trein. Eenmaal aangekomen op bestemming hebben we de leuke drukke straatjes van Kandy door gestruind. Midden op de dag hebben we de ‘’Dalada Maligawa Tempel” bezocht, ook wel “Temple of the Tooth” genoemd. Ondanks de regen hebben we ons prima vermaakt in de tempel, het was erg indrukwekkend. We hebben ’s avonds nog wat gegeten in Kandy en wat later op de avond zijn we met de tuktuk naar ons hostel gebracht. David, de man van de tuktuk was zeer vriendelijk en heeft ons de volgende dag vroeg opgehaald om heel de dag met ons op pad te gaan. We begonnen bij de de grote Buddha en zijn vanuit daar naar “Royal Botanical Garden” verder gegaan. Dit was een enorme tuin met prachtig landschap en prachtige natuur, dit is zeker een bezoekje waard. Verder zijn we naar “Pinnawala” geweest, een olifanten weeshuis. Tussendoor hebben we verschillende stops gemaakt bij de adembenemende theeplantages. En dit alles voor maar 2.000 rupees, dit is omgerekend zo’n €11. Na deze drukke dag zijn we weer teruggegaan naar ons hostel om de volgende dag naar Nuwara Eliya te gaan.

Dag 6: Nuwara Eliya

Vanuit Kandy zijn we ’s ochtends vertrokken met David, onze persoonlijke tuktuk driver, naar Nuwara Eliya. Deze plek ligt hoger dan andere plekken in Sri Lanka en midden in de bergen. Hierdoor is het er dus best koud. Na 2 uurtjes in de tuktuk kwamen we in het kleine plaatsje aan. Nuwara Eliya is prachtig en opmerkelijk. Het lijkt alsof je in een heel ander land terecht bent gekomen. Ze hebben er prachtige theeplantages en watervallen, maar meer dan dat is er niet te doen. We zijn hier dan ook maar 1 nachtje gebleven en hebben er niet veel gedaan.

Dag 7+8: Ella

Deze ochtend werden we uitgeslapen wakker. Eindelijk was daar dan dé mooiste treinreis die we zouden maken. De treinreis vanuit Nuwara Eliya naar Ella schijnt één van de mooiste treinreizen van de wereld te zijn. En dit kunnen wij zeker bevestigen. Wij hebben gekozen om derde klas te reizen, en man, wat was deze treinreis ge-wel-dig! Zittend op de grond bij de deur, met onze benen uit de trein. Lokale mensen die muziek maken en zingen, en bij elke stop komen er locals om van alles te verkopen. Aan het einde van de middag kwamen wij aan in Ella, we zouden hier 2 nachten blijven maar hebben er uiteindelijk voor gekozen om na 1 nacht weer te vertrekken. Ella is een leuk klein plaatsje met veel leuke barretjes en cafeetjes, maar er is niet veel te doen.

Dag 9: Weligama

Vanuit Ella zijn we met de bus naar Mirissa gegaan, en vanuit Mirissa hebben we gelijk de bus naar Weligama gepakt. Hier hebben we alles rustig aan gedaan, we zijn naar de lokale supermarkt gegaan en hebben wat gelopen over het strand.

Dag 10-13:

Deze ochtend zijn we weer vroeg vertrokken naar Waskaduwa en dat hebben we geweten ook. Het bleek een nationale feestdag te zijn. We hebben over een stukje van 30 kilometer zo’n 8 uur gedaan. Platgedrukt door de honderden zwetende locals, die alsmaar vriendelijk bleven lachen. De bus werd voller en voller, de een na de andere slipper sneuvelde door de aanstormende mensen. Eenmaal opgelucht op het strand van Waskaduwa aangekomen, hebben we het de laatste dagen wat rustiger aan gedaan. We hebben lekker bij het zwembad gelegen en heerlijk gegeten op het strand.