Laos,  Travel diary

Traveldiary: Laos week 7

Weekblog 7: Laos

Zondag 31 December, dag 43

Wat gaat de tijd hard, inmiddels alweer week zeven in het verre Azië. Eerder hebben we jullie vermeld dat we lekker aan het relaxen zijn op Don Det, één van de 4000 eilanden waar we ons op begeven. Iedereen doet hier te rustig aan en de magische woorden zijn daarom ook relax en chil. Deze ochtend gingen we op de fiets naar het nabijgelegen eiland Don Khon. Deze staan door middel van een brug met elkaar in verbinding. Hier bezochten wij de schitterende waterval Li Phi, wat een kracht aan water zag je door de rotsen kletteren. Verder hadden ze hier nog een schitterend strand, waar we alleen aan vertoefden. Don Det staat ook bekend om de schitterende zonsondergangen en die hebben ons zeker niet teleurgesteld. We wisten na deze beelden dat we dit trouw iedere dag zullen bijwonen. Verder was het natuurlijk de dag van de nieuwjaarswisseling, helaas viel dit erg tegen. We houden allebei wel van een drankje en een feestje, maar dit was ver te zoeken. Vuurwerk, wat is vuurwerk? Er was werkelijk waar nog geen sterretje te zien. Klokslag twaalf uur hebben we elkaar een kroel gegeven en zijn we gaan slapen.

Eten/Drinken 204.000 kip
Vervoer Fiets 20.000 kip
Was 40.000 kip
Waterval 70.000 kip
Totaal: 414.000 kip = €42,50

Maandag 1 Januari, dag 44

Traditiegetrouw bezochten we normaal gesproken onze families voor de beste nieuwjaarswensen. Nu zijn we zo’n kleine 9.500 kilometer verwijderd van onze familie en wordt het een lastig verhaal. Gister op de terugweg van Don Khon hebben we een zwembad ontdekt wat er echt heerlijk bijlag. Deze week wilden we het rustige gevoel vasthouden en hier een dagje doorbrengen. We doen eenmaal niet elke dag iets bijzonders, helaas kunnen we er niet meer van maken. Na het kijken van de zonsondergang hebben we voor de laatste keer (goede voornemens) een Westerse maaltijd op en daarna zijn we ons bed ingedoken.

Eten/Drinken 260.000 kip
Zwembad 20.000 kip
Totaal: 360.000 kip = €36,90

Dinsdag 2 Januari, dag 45

Dit was een dagje van boekjes en tijdschriften lezen aan hetzelfde zwembad. We hadden nog niet echt de behoefte om van dit rustgevende eiland af te gaan en wilden hier nog wat baantjes trekken. Na de zonsondergang gingen we lekker wat typisch Laotiaans eten, het is bijna niet te onderscheiden van de Thaise keuken. Hierna was het tijd voor een paar potjes biljarten met de locals. Super leuk om te doen en wat zijn ze fanatiek. Na een gezellige avond vertrekken we morgen om 11:00 uur naar Pakse.

Eten/Drinken 153.000 kip
Zwembad 20.000 kip
Totaal: 253.000 kip = €25,95

Woensdag 3 Januari, dag 46

Stipt om 11:00 uur vertrekt onze ferry, dit is in zeven weken tijd werkelijk de eerste keer dat ons vervoer op tijd is geweest. Na de boottocht van een klein kwartiertje moesten we overstappen naar een bus die ons in vier uur in Pakse bracht. We hebben nog een rondje gelopen, wat navraag gedaan over de mogelijkheden hier en daarna gezocht naar een slaapplaats. Dit is overigens de goedkoopste overnachting geworden tot nu toe!

Overnachting Sedone River Guesthouse 50.000 kip
Eten/Drinken 217.000 kip
Vervoer Bus + Ferry 100.000 kip
Totaal: 367.000 kip = €37,60

Donderdag 4 Januari, dag 47

We dwaalden door de stad en het viel maar niet in onze smaak. We hebben vele goede verhalen over Pakse gehoord, maar helaas was dit voor ons niet het geval. De middag hebben we aan onze pagina gewerkt en per toeval kwamen we tijdens het googlen op een Italiaans restaurant terecht. Het eten gaat niet altijd even makkelijk, op een gegeven moment komt de rijst je neus uit. Bovendien was de eigenaar afkomstig uit Italië en moesten we het wel proberen. We hebben zo heerlijk gegeten en eindelijk goede wijn gedronken. Na een geweldige avond, duiken we met een dubbele tong ons bed in.

Overnachting Sedone River Guesthouse 50.000 kip
Eten/Drinken 355.000 kip
Totaal: 405.000 kip = €41,55

Vrijdag 5 Januari, dag 48

Vandaag wordt een hele lange dag. De busrit naar Thakhek is met de lokale bus tussen de zeven en tien uur. Er werd ons uitgelegd dat de buschauffeur gewoon zijn eigen ding doet. Wanneer hij wat vrienden langs de kant ziet staan, blijft het niet alleen bij toeteren, maar rookt er ook gezellig een sigaretje mee. Als de bus stilstaat, grijpt iedereen uit de dorpjes zijn kans om iets te verkopen. Ze komen de bus inrennen met hele kippen aan een stokje, de gekste insecten in een zakje of gewoon een normaal stukje fruit. Na negen uur in de bus doorgebracht te hebben, kwamen we eindelijk aan in de stad Thakhek.

Overnachting WangWang 80.000 kip
Eten/Drinken 120.000 kip
Vervoer Bus + Tuktuk 200.000 kip
Totaal: 400.000 kip = €41,00

Zaterdag 6 Januari, dag 49

Vandaag beginnen we eindelijk aan de welbekende Thakhek Loop. Dit is een parcourt van 450 kilometer, waar je veel verschillende landschappen, grotten en watervallen voorbij ziet komen. Deze loop leg je af per scooter en duurt normaal zo’n drie á vier dagen. We zijn rond een uurtje of twee van start gegaan en net na zonsondergang kwamen bij de bungalows aan waar bijna alle mensen slapen die de loop afleggen. Eerder deze week dachten we dat de overnachting niet goedkoper kon, toch hebben we er nog één gevonden. Meerdere malen zijn we gestopt voor mooie foto’s en wat eten. Dit maakt deze rit zo uniek.

Overnachting Phosy Thalang Guesthouse 40.000 kip
Eten/Drinken 200.000 kip
Vervoer Scooter + Benzine 212.000 kip
Totaal: 452.000 kip = €46,40

Iets gemist? Hier vind je al onze weekblogs!