Laos,  Travel diary

Traveldiary: Laos week 5

Weekblog 5: Laos

Doei Thailand, hallo Laos! Onze eerste week in Laos.

Zondag 17 December, dag 29

Zo, daar gaan we dan! Onze slaapbus stond op 12:30 uur gepland om vervolgens om 06:00 uur de volgende dag in Luang Prabang (Laos) aan te komen. We lagen samen in een kleine cabine waar we amper onze kont konden keren, er leek echt geen einde aan te komen. Onderweg stopten we om te eten en onze visums in orde te maken. Gelukkig waren we goed op de hoogte, want er moest in dollars worden betaald en een pasfoto worden bijgevoegd.

Overnachting Nachtbus
Eten/Drinken 666 baht
Vervoer Bus + tuktuk 1.900 + 130 baht
Visa 2.288 baht
Totaal: 4.984 baht = €134,70

Maandag 18 December, dag 30

Dit was een hele vreemde ochtend. Om 06:00 uur stonden we op een verlaten busstation, de zon nog niet opgekomen en nog geen onderkomen geboekt voor de volgende nacht. We liepen met een ander stel en nog een meisje richting de stad. De eerste bakkerijtjes gingen al open en het was wachten tot de guesthouses hun deuren openden. Na het vinden van een guesthouse gingen we met diezelfde mensen op stap, maakten een toer in een bootje over de Mekong River. De gids op het bootje maakte een paar stops voor onder andere een grot en een klein dorpje met handgemaakte spulletjes. Na de toer liepen we (ja alweer) gezellig wat rond over de zoveelste Night Market. En hebben daarna ons bedje opgezocht.

Overigens gaan we in Laos over naar de munteenheid Kip. Iets minder dan 10.000 Kip staat gelijk aan één euro.

Overnachting Xaysana guesthouse 80.000 kip
Eten/Drinken 111.000 kip
Vervoer Boottoer 40.000 kip
Grot/Tempel 20.000 kip
Totaal: 251.000 kip = €25,70

Dinsdag 19 December, dag 31

Goedemorgen! Gisteren kwamen we per toeval bij Big Brother Mouse terecht. Een organisatie die zich inzet voor de slecht geschoolde Laotiaanse kinderen die dolgraag Engels willen leren. Je kunt hier elke dag vrijwillig je steentje bijdragen van 09:00 tot 11:00 en 17:00 tot 19:00. Hier krijg je boekjes die je doorneemt met de kinderen en simpelweg gewoon gesprekken voert over het dagelijks leven. De organisatie leeft van donaties en je kunt zelf aan het einde van de dag je bedrag bepalen. Er komen veelal monniken op af, die op hun beurt veel over de cultuur en hun beleving vertellen. Tussendoor hebben we de Phou Si Tempel bezocht, deze begaf zich op een berg en zo had je overzicht over heel de stad. Het uitzicht is overweldigend en zeker de moeite waard. ’s Avonds hebben we wat gedronken bij een ‘backpackers’ bar genaamd Utopia, deze werd door zowat de hele stad aangeraden en het was er dan ook elke avond super druk.

Eten/Drinken 218.000 kip
Phou Si Tempel 40.000 kip
Totaal: 338.000 kip = €34,60

Woensdag 20 December, dag 32

Na de ochtendsessie in Big Brother Mouse zijn we op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk in Vang Vieng, onze volgende bestemming. We hebben al snel door dat je hier echt van waarde kunt zijn, Laos is namelijk één van de armste landen ter wereld. Na een tijdje kwamen we uit bij www.leeflaos.be. De eigenaren zijn een Belgisch/Laotiaans koppel en zij hadden direct werk voor ons. Na de avondsessie in Big Brother Mouse hebben we wat gegeten en hebben we wat mailcontact gehad met de vrijwilligersorganisatie.

Eten/Drinken 145.000 kip
Totaal: 225.000 kip = €23,00

Donderdag 21 December, dag 33

Deze dag stond er een waterval op de planning en wat voor één. De Kuang Si waterval staat bekend als één van de mooiste watervallen van Zuidoost-Azië. We hebben een scooter gehuurd voor deze dag en dit was aanzienlijk duurder dan in Thailand. Overigens zijn de wegen zo slecht dat we over een stuk van dertig kilometer ruim een uur hebben gedaan. Eenmaal aangekomen, keken we echt onze ogen uit. Het water is zo helder en turquoise blauw. Op sommige plekken mocht je zwemmen, maar het water was zo verschrikkelijk koud. Na het bezoeken van de waterval, zijn we omhoog geklommen waar zich een restaurantje met rustgevende muziek bevond. De dag hebben we afgesloten in Big Brother Mouse en zijn we lekker vroeg gaan slapen.

Eten/Drinken 142.000 kip
Vervoer Scooter+benzine 125.000 kip
Waterval 42.000 kip
Totaal: 389.000 kip = €39,90

Vrijdag 22 December, dag 34

Het is elke ochtend weer heerlijk opstaan! Laos is vroeger een kolonie geweest van Frankrijk. Behalve de vele smalle straatjes, is gelukkig het eten ook blijven hangen. Een stokbroodje of croissantje met een goede bak koffie is hier de normaalste zaak van de wereld. Na weer een ochtendje praten met de monniken, hebben we een redelijke donatie gedaan. Gebaseerd op zeven ontmoetingen, kwamen we op tien euro per persoon per ontmoeting. In de middag gingen met een minivan naar Viang Vieng, de weg ernaartoe was vreselijk. Vier uur rijden over 120 kilometer dan weet je wel genoeg. Gelukkig hadden we snel een hotel gevonden en gingen we nog even de straat op voor wat eten.

Overnachting 80.000 kip
Eten/Drinken 155.000 kip
Vervoer Minivan 220.000 kip
Donatie 1.400.000 kip
Totaal: 1.855.000 kip = €190,30

We hebben helaas geen foto van Melissa, omdat de monniken niet in aanraking mogen komen met vrouwen. Ze hebben hier alles over verteld. Mocht je hierover vragen hebben, laat een berichtje achter. Vind je het leuk om wat meer informatie over deze organisatie te lezen, klik dan hier voor de volledige website.

Zaterdag 23 December, dag 35

Vandaag hebben we de laatste dingetjes geregeld voor ons eerste grote vrijwilligersproject. We moesten een dossier van 38 bladzijdes doornemen en kijken of we aan alle voorwaarden voldeden. ‘s Middags hebben we bij een super leuk barretje wat gewerkt aan de pagina en alweer de vijfde weekblog in orde gemaakt. Vanuit hier hebben we de prachtige zonsondergang bekeken. Vervolgens hebben we onszelf in de avond beloond met een heerlijk kopje koffie met gebak.

Overnachting Chanthala Guesthouse 80.000 kip
Eten/Drinken 165.000 kip
Totaal: 245.000 kip = €25,10

Morgen gaat ons avontuur van het vrijwilligersproject beginnen. Wil jij weten wat wij hier allemaal doen? Volgende week zondag staat er weer een nieuwe weekblog online!