Maleisisch Borneo,  Travel diary

Traveldiary: Borneo week 18

Weekblog 18: Borneo

Zondag 18 + maandag 19 maart, dag 120+121

Dit was een langeeeee dag. Soms laten we de touwtjes wel eens wat vieren, maar vaak letten we extreem op ons geld. We vonden het zonde om deze nacht nog te moeten betalen, omdat we 06:00 uur vlogen richting Kuching (Borneo). We hebben een nachtje doorgehaald en wat uurtjes geslapen op het vliegveld. Stel krenten zijn we haha. Na een korte vlucht pikten we snel onze bagage op en werden we afgezet in het centrum door een Uber. We sliepen wat uurtjes bij en verkenden de stad Kuching in de avonduren.

Zondag 18 maart:

Vervoer Taxi 12 myr
Totaal: 98 myr = €22,-

Dinsdag 20 + woensdag 21 maart, dag 122 + 123

Deze dinsdag hadden we grootse plannen om lekker wat te ondernemen, maar waren nog niet met een takelwagen ons bed uit te komen. Het was een saaie dag en we hebben er uiteindelijk maar een filmdagje van gemaakt. Ook niet vervelend zo op z’n tijd. Verder kwamen we erachter dat Borneo nogal groot was. We hadden niet al te veel research gedaan, dus we besloten om aanstaande zaterdag naar de andere kant van het eiland te vliegen (lekker spontaan, zo kan het ook). De volgende dag deed de wekker totaal geen zeer en stonden met veel zin naast ons bed. We wilden vandaag vroeg in de ochtend het Orang-Oetan Centrum bezoeken, omdat je dan de meeste kans hebt dat de mensapen zichzelf laten zien. Het centrum behandelt deze dieren, omdat ze zelfstandig nog niet kunnen overleven in de jungle. Na een bepaalde fase worden ze weer uitgezet in het tropisch regenwoud. De orang-oetans leven daar in 750 vierkante hectometer. Ze worden daar als semi-wild beschouwd en sommige als wild. Bovendien leven ze alleen nog maar in Borneo, een unieke ervaring om ze in hen natuurlijke habitat te aanschouwen. De verzorger vertelde dat ze de laatste twee dagen geen apen hadden gezien. Gelukkig wisten ze dat wij kwamen en zo zagen we vier orang-oetans. Een unieke ervaring! Wisten jullie dat deze beesten voor 97% hetzelfde DNA als mensen hebben? Met veel ongeloof keken we elkaar aan en hebben het hier nog heel lang over gehad.

Dinsdag 20 maart:

Oeran Oetang Centrum 20 myr
Totaal: 142,55 myr = €32,15

Donderdag 22 + vrijdag 23 maart, dag 124 + 125

BAKO NATIONAL PARK, de grootste nachtmerrie van ons wordt nu werkelijkheid. We gaan de jungle in en blijven hier zelfs nog een nachtje slapen. Bij het instappen van het bootje naar het eiland moesten we al uitkijken en werd ons gezegd dat er hier krokodillen zwommen. Nou, lekker begin al vraag je het onszelf. Eenmaal aangekomen mochten we inchecken bij de balie en kregen we instructies mee voor de wandelroute die we af gingen leggen. We mochten nergens zwemmen i.v.m. de krokodillen. Verder werd ons uitgelegd hoe we moesten reageren op alle wilde dieren die hier leefden. Na deze uitleg wil je eigenlijk al van het eiland af. Er leven hier zeer giftige slangen, neusapen (vernoemd naar Nederlanders en ook alleen actief in Borneo), wilde tijgers, dwergolifanten en nog veel meer gekkigheid. De eerste paar uur ging het wandelen eigenlijk vrij goed en leken we onze angsten te overwinnen. Totdat we een grote aap op ons af zagen komen. Tegen alle adviezen hebben we het op een rennen gezet en liet die ons gelukkig met rust. Later hoorden we dat deze aap diezelfde dag nog een telefoon had gestolen. Verder hebben we een schitterende zonsondergang gezien en hadden we even zo’n geluksmomentje samen. ’s Avonds hebben we ons opgegeven voor een nachttour met een gids, omdat de meeste dieren dan wat meer tot leven komen. We hadden hier heel erg veel angst voor, maar dit viel echt reuze mee. We zagen wat slangen, vogelspinnen en rare insecten. Na deze bijzondere dag sliepen we in ons primitieve huisje, wat gaaaaaf! De volgende dag moesten we natuurlijk ook ontbijten. Dit is buiten niet te doen, omdat de aapsoort Makak alles van je bord afpikt. Ze worden daar ook wel maffia genoemd. Ze zijn nergens bang voor en brutaal pakken ze alles uit je handen. Na een rumoerig ontbijt verlaten we het eiland en zijn we vooral trots op onszelf. Wederom een prachtige ervaring en we wilden dit voor geen goud missen!

Donderdag 22 maart:

Vervoer Bus 7 myr
Totaal: 122,35 myr = €27,59

Zaterdag 24 maart, dag 126

Rondslenteren, dat is wat we vandaag hebben gedaan. We moesten de dag een beetje vol maken, omdat we pas 21:45 uur vlogen naar Kota Kinabalu. We hebben iets later uitgecheckt uit ons hostel en hebben wat naar kleren gekeken in de grote shopping mall om de hoek. Ook hier geldt weer voor: kijken kijken, niet kopen. We hebben nog wat aan de blog gewerkt en samen wat films gekeken.

Overnachting The Bunk Hostel 50 myr
Eten/Drinken  61,15 myr
Vervoer Taxi  10 myr
Totaal:  121,15 myr = €27,32

Dit was alweer week 18. Het was een hele spannende week waarin we over onze grenzen zijn gestapt. DOEI angsten, HALLO nieuwe ervaringen!

Vinden jullie Borneo een bezoekje waard?

Iets gemist? Hier vind je al onze weekblogs!